Maso z ovcí nepřijde vniveč, myslí se také na chudé
Desátým dnem islámského měsíce dhú’l-hidždža, který letos vychází na neděli 6. listopadu, začne čtyřdenní „svátek al-adhá“ spojený s obětováním zvířete Bohu. Poutníci v Mekce ho také „oslaví“ kamenováním satana, jehož představují tři vysoké zdi.
Obětováním zvířete si muslimové na celém světě připomínají proroka Ibrahíma, který měl na příkaz Boha obětovat svého syna Isam´íla.
Po ranní modlitbě je nejrušnějším místem trh, na kterém si může věřící koupit ovci nebo berana. Řezníci natočí ovci směrem k Mekce, rituálně jí podříznou krční tepnu a pronesou slova „Alláhu akbar“. Po chvíli ovci pověsí na háky, očistí a rozporcují. „Ten, kdo si ovci koupí, nemyslí jen na sebe, minimálně jednu třetinu z masa dá těm, kterým se běžně nedostává,“ vysvětlil ve chvilce volna řezník Záhir. „Na tomto svátku, stejně jako během Ramadánu, je hezké, že lidé myslí i na druhé, na ty chudší,“ dodal.
Ne každý si může dovolit koupit ovci, a proto se některé rodiny na ni skládají. „Maso je drahé, já si můžu dovolit tak čtvrtinu ovce,“ řekl předloni jeden ze zákazníků při čekání na své maso.
O kousek dál stál hlouček mladých řezníků, kteří mávali na kolem projíždějící auta a lákali řidiče k obětování ovcí. „Letos je jaksi práce míň, lidi asi nemají tolik peněz,“ postěžoval si tehdy řezník Júsuf s úsměvem na tváři. Na svých svalnatých pažích měl vytetované křížky. „My jsme křesťané. Tady v Sýrii jsme všichni bratři, není mezi námi rozdíl. Muslimům nevadí, když jim křesťan rituálně zařízne ovci,“ prozradil Júsufův kolega Abú Firas.
Toho, kdo by si tento den objednal v restauraci jiné maso než skopové, pokládají téměř za smyslů zbaveného: „Vždyť toho skopového je dnes tolik, že by byl hřích ho nesníst,“ řekla další ze zákaznic Fátima.
Pompézní oslavy se ale během svátku obětování nekonají. Den před samotným začátkem svátku si lidé kupují nové oblečení. Příležitostí k tomu mají až dlouho do noci. Druhý den, pokud to počasí dovolí, se procházejí po ulicích, navštíví známé nebo si sednou do některé z restaurací. „Tenhle svátek je pro mě důležitý a chci ho trávit se svojí rodinou, proto pojedu domů do Bursy,“ řekl před dvěma roky turecký student Irfán, který studoval arabštinu v Damašku, a dodal: „Když vy máte Vánoce, taky chcete být se svými blízkými, že?“
Letošní oslavy nejspíše budou v Sýrii spíše jen symbolické, a to z důvodů zemřelých během osmiměsíčních protestů v zemi. „Pochybuju, že se mimo Damašek nebo Aleppo bude slavit. Nikdo nebude mít náladu na jakékoli veselí,“ myslí si mladá Syřanka Širín.