Afganistan – Pamiatky a zaujímavosti

Kábul – hlavné mesto Afganistanu je jedným z najstarších miest v Centrálnej Ázii. Mesto je situované na rieke Kábul a patrí medzi najvyššie položené hlavné mestá (1800 m n.m.)

História Kábulu siaha až do legendárnych čias eposu Rámajáma. Keďže mesto ležalo vždy na križovatke dôležitých ciest, bolo cieľom mnohých invázií.
Význam Kábulu narástol, keď mughalský vládca Babur z neho spravil hlavné mesto svojej ríše. Dejiny mesta ako aj celej krajiny sú poznačené neustálymi konfliktami, civilnými vojnami a inváziami. Prakticky od invázie Alexandra Macedónskeho do oblasti nebola krajina na dlhšie obdobie v pokoji. Nepokojná situácia a zlá infraštruktúra aj v súčasnosti bránia rozvoju cestovného ruchu.

Bala Hisar – toto pomenovanie označuje pevnosť alebo citadelu vo vnútri opevnenia. Bala Hisar je hlavný kábulský opevnený komplex a bývalé sídlo panovníkov. Väčšina starých afgánskych miest majú takýto typ pevnosti. Pevnosť bola sídlom takých významných panovníkov a dobyvateľov ako Babor či Timor. Jej osud sa spečatil až v 19. storočí, kedy bola zničená počas druhej anglo-afgánskej vojny. V 20. storočí sa započalo s jej obnovou no už roku 1939 bola znova zbombardovaná.

Kábulské múzeum – taktiež Afgánske národné múzeum bolo špecializované na históriu centrálnej Ázie. Vzniklo v roku 1920 a uchovávalo mnohé artefakty z obdobia raného budhizmu a islamu. No počas posledných vojen bola väčšina cenných artefaktov ulúpená.

Baburove záhrady – dal ich založiť v blízkosti mestských hradieb panovník Babur v 16. storočí. Ďalší panovníci potom zveľaďovali a rozširovali záhrady ďalej. Babur si ich tak zamiloval, že ešte pred smrťou vyjadril svoje želanie, byť v nich pochovaný. Jeho manželka nakoniec nechala vybudovať v záhradách hrobku a jeho želanie vyplnila.
Záhrady boli istý čas zničené, no zdvihla sa iniciatíva pre obnovenie ich zašlej slávy.

Arg (palác) – Amir Abdul Rahman nechal koncom 19. Storočia vybudovať tento palác. Priestory neskôr využívala kancelária prezidenta až do doby, kedy bol v dôsledku ťažkého bombardovania zničený.

Návštevníkov hlavného mesta môžu zaujať aj mauzóleá panovníkov, početné mešity a trhoviská.

Priesmyk Chajbar – v minulosti bol významnou spojnicou medzi Afganistanom a Pakistanom. Viedla tade dôležitá obchodná cesta medzi Centrálnou Áziou a Južnou Áziou. Väčšina útočníkov do Indie vtrhla práve týmto priesmykom.
Prekonávanie tohto priesmyku môže byť celkom dobrodružné.

Minaret Džem – tento veľkolepý minaret je uvedený v zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Prezývaný je aj Minaret of Ghiyath al-Din Muhammad bin Sam. Tento minaret je izolovaný, stojí v údolí pri rieke Hari Rud.

Údolie Panjshir – toto údolie bolo jedným z prvotných výberov turistov a návštevníkov Afganistanu. Bolo jednou z najviac navštevovaných destinácií. Údolie sa nachádza 150 km od Kábulu neďaleko pohoria Hindu Kúš. Oplýva značnými prírodnými krásami.

Tora Bora – je to jaskynný komplex vo východnom Afganistane. Nachádza sa v pohorí Safed Koh (alebo aj White Mountains). Tento komplex je len 50 km vzdialený od priesmyku Chajbar. Znamý sa stal hlavne po roku 2001, kedy tu americké jednotky bojovali s Al- Káidou a Talibanom.

Herat je tretie najväčšie mesto krajiny a hlavné mesto rovnomennej provincie. V minulosti malo obrovský význam ako centrum umenia a vedy timurovského obdobia. Okrem centra umenia a vedy sa mesto vypracovalo aj na dôležité centrum umeleckej výroby.

Masdžid e Džam – táto mešita (Piatková mešita) je v Herate atrakciou číslo jeden. Radí sa určite medzi najskvostnejšie budovy islamskej architektúry na svete a nepochybne aj medzi najkrajšie v Afganistane. Je najväčšou budovou v regióne a príznačná je pre ňu bohatá mozaiková výzdoba. Základ súčasnej podoby dostala mešita začiatkom 13. storočia.

Bamijan –  v tejto provincii sa nachádzajú dve sochy Budhu datované do obdobia od 3. do 5. storočia. Tieto obrovské sochy (36 a 53 m) boli vytesané do skalného útesu. Okrem sôch sa tu nachádza aj množstvo jaskýň vytesaných do skaly, ktoré slúžili ako domovy budhistickým mníchom.
Obe sochy však padli za obeť Talibanu roku 2001. Ten sa ich rozhodol zničiť z dôvodu, že Islam zakazuje vyobrazovať ľudské bytosti a zvieratá. Podľa klerikov boli teda tieto sochy znevažujúce. Mnohé zahraničné autority (medzi nimi aj Irán a Saudská Arábia) ich však žiadali, aby tento krok ešte zvážili. Neúspešne. Afganistan tak prišiel o obrovský kus svojho kultúrneho dedičstva.

Band e Amir – je to zoskupenie piatich jazier, ktoré vznikli prírodnými procesmi. Tieto jazerá sa môžu radiť medzi najlákavejšie prírodné atraktivity krajiny. Nachádzajú sa 75 km od Bamijanu a ich krása modrej vodnej hladiny sa stala legendárnou. Jazerá sa napájajú vodou navzájom, kedy voda steká z jedného do pod ním ležiaceho druhého jazera.

Šahr e Zohak (Červené mesto) – je ďalšie jaskynné mesto ležiace 15km od Bamijanu. Práve červenkastá farba skaly dala tomuto skalnému mestu jeho pomenovanie. Ruiny predstavujú budhistickú éru z 5. až 7. storočia.

Char Souq ( Štyri trhy) v Kandaháre boli vytvorené s úžasnou pravidelnosťou. Štyri trhy sa zbiehajú do jedného námestia, ktoré je prekryté kupolou a slúžilo ako miesto na verejné oznámenia. Dodnes je centrom mesta.

V uliciach starého Rabatu

Cesta z Casablancy do Rabatu trvá len okolo dvoch hodín. V markete kupujeme niečo na večeru. Dnes spíme v mestečku Salé, ktoré leží skoro priamo v Rabate a vyzerá ako jedna z jeho častí. Oddelené sú len riečkou Bou Regreg. Druhý deň ráno vyrážame do Rabatu. Na začiatku obdivujeme pekné námestie na ktorom stoja dve zaujímavé pamiatky. Veža Tour Hassan a Mauzóleum Mohammeda V. Vidno ich aj zo Salé lebo vytŕčajú ponad ostatné budovy. Meno veže Hassan nemá nič spoločné s menom panovníka Hasana II. Jej meno pochádza z arabčiny a znamená „pekná“. Pôvodný plán pri stavbe bol dosť odvážny. Malo sa jednať o druhú najvyššiu budovu islamského sveta. Podnet na výstavbu dal najvýznamnejší panovník dynastie Almohadov – Abou Youssef Yacoub el-Mansour. Práve s jeho menom sa spája založenie Rabatu. Po panovníkovej smrti sa stavba mešity zastavila. Aj napriek tomu, že nieje dokončená, jej minaret je veľmi pôsobivý. Pod vežou sa rozkladá oáza zelene plná stromov a kvetín kam si chodia domáci spríjemňovať chvíle vo dvojici. Atmosféru dotvára pohľad na Salé a opevnenú Medinu v Rabate obmývanú morom. Na druhej strane námestia stojí mauzóleum Mohammeda V. Peknú bielu budovu so zelenou strechou krášli množstvo nepatrných architektonických detailov. Vnútorné priestory stráži niekoľko vojakov. Dolu pri kráľovskom sarkofágu sedí muž s dlhou bradou oblečený v bielom kaftane a potichu recituje z Koránu. Medzičasom sa pred námestie postavila nová čestná stráž. Sedia na koňoch v slávnostných bielych uniformách s červeným opaskom a zelenou pokrývkou hlavy. Strážnici nás volajú aby sme si ich išli odfotiť. Posedávam v tieni stromov v parku a sledujem typického marockého predavača vody v červenom hábite ako vyzváňa zvoncom a naháňa ľudí aby sa s ním išli fotiť. V Maroku môžete stretnúť týchto predavačov v každom väčšom meste. Veľmi radi sa predvádzajú a ešte väčšiu radosť majú z fotenia. Cenu je dobré si vždy radšej dohodnúť dopredu, lebo si nechajú radi za svoje služby zaplatiť.

Z námestia sa vraciame na chvíľu do kempu. S nohami ponorenými v príjemne chladnom Atlantiku sa pozeráme na starú Medinu. Veľmi pekný pohľad. Po sieste sa vraciame naspäť do mesta. Tentokrát to bude spomínaná stará časť Rabatu. Bránou vstupujem do pevnosti. Je chránená hrubým opevnením. Vo vnútri to vyzerá ako v inom svete. Krásne modro-biele uličky ako vystrihnuté z nejakého gréckeho ostrova a všade prítomná kvetinová výzdoba. Na bielych stenách vynikajú modré dvere a okenice. Človek si pripadá akoby už zrazu nebol v Maroku. Ľudia posedávajú v tieni a horlivo diskutujú. Je siesta, teda sa oddychuje a nikto sa nikam neponáhľa. Z ich pohľadu cítiť obrovskú pohodu. V ruke zvierajú šálku s voňavým mätovým čajom typickým pre tento kút sveta. Nieje nič lepšie ako si len tak sadnúť a vychutnať šálku „nany“ (ako domáci tento čaj prezývajú). Nikdy predtým som nevedel ako môže byť mätový čaj tak chutný. Uličky smerujú k vyhliadke. Z hora je vidno preplnenú pláž a celú časť Salé s veľkým cintorínom. Malý chlapec učupený pod slnečníkom ponúka osviežujúci pomarančový džús. Raz za čas sa v uličke zjaví zaujímavý pohľad na kamenný minaret. Vo vnútri pevnosti je príjemná Andalúzska záhrada plná vône z všadeprítomných kvetov. Také obrovské množstvo kvetov som už dlho nevidel.

Pred pevnosťou stojí vstup do Mediny. Nieje len vstupom do ďalšej časti mesta, ale aj vstupom do iného sveta. Takmer každé marocké mesto má svoju novú a starú časť. Už pri prvých krokoch vidno množstvo obchodíkov s kopou tovaru a ľudí. Je tu asi všetko na čo si človek spomenie. Človek sa ocitne v obkľúčení kožených výrobkov, malých umeleckých diel z medi, železa, striebra, o pár krokov ďalej si dievčatá vyberajú nové šatky. Zo všetkého cítiť príjemnú orientálnu príchuť. To však nieje jediné čo cítim. Spoza rohu z malej bočnej uličky sa valí jemný dym s vôňou pripravovaného jedla. V tejto uličke stojí asi šesť pultov plných rýb a iných dobrôt. Pripravujú sa priamo na mieste. Ošarpané ulice, množstvo domácich a prenikavá vôňa rýb. Za pultom behá starý muž s hlbokými vráskami na čele a zaujímavou bielou pokrývkou hlavy. Výber je obrovský a starý rybár rád poradí čo si vybrať. Toto je moment kedy človek ľutuje, že nehovorí arabsky. Určite by nám prezradil mnoho zaujímavých vecí. Sekundanta mu robí jeho syn, ktorému ide práca tiež od ruky. Spoločnými silami sme si vybrali tanier plný rýb. Ako príloha je zemiaková kaša v cestíčku a grilované baklažány. Jedlo sa rozplýva na jazyku. Najviac mi chutia malé rybky, ktoré sú potreté korením a vo vnútri je nejaká plnka. Ani radšej nepátram čo to môže byť, lebo to je vážne dobré a nechcem si to pokaziť. Sedíme vo vnútri a vychutnávam si túto atmosféru. Je to malá špinavá miestnosť s modrými kachličkami v ktorej sa tlačí niekoľko stolov, stoličiek a množstvo ľudí. Zišla sa tu zaujímavá skupina ľudí. Dvaja starí dedovi hrajú v rohu miestnosti hru na spôsob dámy, pri vchode sa krčí skupinka žien, polovica z nich je zahalená a druhá polovica oblečená v európskom štýle, malý chlapec naháňajúci mačku a niekoľko ďalších zvedavých pohľadov na nás. Nič viac, nič menej a predsa to zanechalo vynikajúci dojem. Najedení sa vraciame do ulíc.

„Hello my friend, pohár pomarančového džúsu?“ kričí na nás chlapec spoza rohu. Takáto ponuka sa naozaj neodmieta. V Maroku dostáva obyčajný pohár pomarančového džúsu úplne iný rozmer. Dostávame k nemu priateľský pohľad s usmievajúcimi sa očami. Tovar je aj v tejto časti skoro úplne rovnaký. Pribudli len datle, orechy a rôzne sušené ovocie. Chcem si kúpiť datle. Stojím už s nabraným vreckom a čakám kým príde niekto komu by som mohol zaplatiť. Nikto si ma nevšíma. Toto je na Maroko viac než divné. Predavačovi vo vnútri ukazujem vrecko, ale aj tak sa nič nedeje. Času majú na rozdávanie. No nič, kúpim si ich inde. Pri potulkách starým mestom si všímam ľudí, ktorí sú neoddeliteľnou súčasťou tohto zaujímavého sveta. Obchodníci ťahajú úzkymi uličkami vŕzgajúce vozíky plne naložené tovarom. Chlapci sa naháňajú na bicykloch a kľučkujú pomedzi hradbu tiel. Muž v splývajúcom bielom kaftane si nás nedôverčivo premeriava, ale je jedným z mála. Poväčšine sú ulice plné usmievavých ľudí. Je zaujímavé sledovať kontrasty v obliekaní. Kým na Slovensku má stále veľa ľudí zafixované, že arabské dievča alebo žena je zahalená od hlavy po päty v skutočnom živote to v Maroku tak vôbec nieje. Nieje problém stretnúť krásne arabské dievčatá v krátkom tričku alebo tielku, či dokonca držiac sa za ruky so svojim priateľom. Zahalené bývajú predovšetkým staršie ženy, ale všetko to je o výchove v rodine a náboženstve. Pomaličky sa vraciame smerom k pevnosti. Pred východom z Mediny sa zastavil predavač opuncií. Jeho hlasné zvolávanie nás nenechá chladnými a ideme k nemu. Dávam mu päť dirhamov a podáva mi opunciu. Mňam, podáva nám ďalšiu a aj tá rýchlo mizne. Po chvíli sa ozýva krik, ale radšej sa ani neobraciame, lebo akosi začínam tušiť na koho sa kričí. Žeby len jedna opuncia stála päť dirhamov? Nabudúce budeme vedieť. Sme tu posledný deň tak skúšame aj domácu palacinku. Pečie sa na veľkom rozpálenom plechu a všetko trvá len pár chvíľ. Sympatické dievča sa spočiatku trochu hanbí, ale nakoniec si ju môžem aj odfotiť. Pred podávaním sa natrie nutelou alebo iným orieškovým krémom a stočí sa do rolky. Je až priveľmi sladká. Sadáme si do tieňu pod strom pri pevnosti. Zisťujeme, že máme ešte dosť času. Vraciame sa naspäť do Mediny. Berieme to iným vchodom aby sme náhodou nestretli predavača opuncií. Prechádzame tými istými uličkami a pozeráme ten istý tovar. Nikdy to však nieje to isté, pretože vždy si človeka táto atmosféra podmaní. Medinu už teraz definitívne opúšťame. Sedíme pred pevnosťou a oddychujeme. Začala sa modlitba. Otec rodiny s dvomi malými synmi vyberajú malé koberčeky a modlia sa. Kúsok vedľa sedí žena s dcérou a odštipujú si z červeného melóna. Slnko sa hýbe po oblohe a pomaly sa ukladá na spánok. Netrvá dlho a celé sa ponára do oceánu. Obloha je nádherne osvetlená. Pekný záver dňa. Dá sa povedať, že aj celého Maroka, pretože zajtra opúšťame túto príťažlivú krajinu.

Turecko – Geografia

  • Oficiálny názov: Turecká republika
  • Hlavné mesto : Ankara
  • Najväčšie mesto : Istanbul
  • Vznik Turecka: v roku 1923, po zániku Osmanskej ríše
  • Štátne zriadenie: parlamentná republika
  • Prezident: Abdullah Gul
  • Premiér: Recep Tayyip Erdogan
  • Rozloha : 783 562 km2
  • Populácia : 75 mil.
  • Etnické zloženie : 75% Turci, 18 % Kurdi

 

Poloha

Krajina sa nachádza v západnej Ázii, ale zasahuje až do Európy. Prevažná časť krajiny sa rozkladá v Malej Ázii (Anatólia) a malá časť vo východnej Trákii (juhovýchod Európy). Tvorí predel medzi Balkánom a Áziou, nazýva sa aj mostom na Blízky východ.

Turecko hraničí s ôsmimi krajinami : Bulharsko na severozápade, Grécko na západe, Gruzínsko na severovýchode, Arménsko, Irán a Azerbajdžanská exkláva na východe (exkláva je územie legálne alebo politicky pripojené k územiu, s ktorým  fyzicky nesúvisí), Irak a Syria na juhovýchode. Stredozemné more a Cyprus sa nachádzajú na južných hraniciach. Egejské more obmýva Malú Áziu zo západu a Čierne more zo severu.

Dôležitými úžinami sú Bospor a Dardanely, ktoré spájajú Čierne a Marmarské more. Nazývajú sa aj Turecké úžiny. Tri štvrtiny hraníc Turecka tvorí more.

Turecko je jedným zo siedmich nezávislých turkických štátov  (Azerbajdžan, Kazachstan, Kyrgystan, Turkmenistan, Uzbekistan a Severný Cyprus). Seldžuckí Turci osídlili Anatóliu v 11. st.

Hlavným mestom je Ankara. Počet obyvateľov je približne 75 mil. Turci, Kurdi a Arabi sú hlavné etnické skupiny žijúce na území Turecka. Úradným jazykom je turečtina, ale podľa oblasti sa tu hovorí aj kurdsky alebo arabsky.

Majoritným náboženstvom v krajine je Islam, prevažne sunnitského smeru.

Turecko je parlamentnou republikou, na čele krajiny stojí prezident.

Je najväčším štátom v regióne teritoriálne aj populačne. Rozlohou 774 815 km2 je väčšie ako ktorýkoľvek štát v Európe. Na Balkáne hraničí s Bulharskom a Gruzínskom.

Tri štvrtiny celkových hraníc Turecka tvorí more. Dôležitými miestami sú úžiny Bospor a Dardanely, ktoré krajina ovláda a tým má aj kontrolu nad námornou dopravou do Čierneho mora.

Reliéf

Turecko je prevážne hornatá krajina. Centrálnu Anatóliu pokrýva úrodná plošina. Najvyšším vrchom je Ararat ( 5 165/5137 m n.m.).

Anatólia je polostrov pravidelného tvaru, väčšina Turecka sa nachádza práve v Anatólii – až 97% rozlohy krajiny. Nazývaná je aj Malá Ázia alebo Anatolská plošina.

Európska časť Turecka, nazývaná aj Trákia, zaberá 3% z rozlohy krajiny. V tejto časti sa nachádza najväčšie mesto Turecka aj Európy – Istanbul s viac ako 11mil. obyvateľmi.  Trákia je oddelená od Ázie Marmarským morom, úžinami Bospor a Dardanely.

Turecko sa delí štandardne do siedmich regiónov:

Čiernomorský región má prevažne hornatý charakter. Nachádzajú sa tu Pontské vrchy – kopírujú pobrežie Čierneho mora, Anatolská plošina je oddelená od pobrežia a ťažko prístupná. Aj z tohto dôvodu sa čiernomorské pobrežie vyvíjalo v histórii samostatne. Oblasť je vďaka vlhkejšej klíme husto zalesnená s úrodnou pôdou.

Marmarský región sa nachádza v Európe, tvorený je zvlnenou plošinou. Oblasť je vhodná pre poľnohospodárstvo s dostatkom  zrážok. Región je husto obývaný s dvoma veľkými mestami Istanbul a Edirne. Úžina Bospor, ktorá je miestami užšia ako  jeden kilometer, spája Čierne s Marmarským morom. Úžina Dardanely spája Marmarské a Egejské more.

Egejský región sa nachádza na západe Anatólie. Región je najvýznamnejší z pohľadu poľnohospodárstva, má úrodné pôdy a vyznačuje sa stredomorskou klímou. Najväčším mestom oblasti je Izmir, ktorý je zároveň tretím najväčším mestom Turecka a po Istanbule druhým najväčším prístavom.

Stredomorský región sa tiahne z juhu Turecka. Pobrežie kopíruje ďalšie významné pohorie, Taurus. Pohorie je skalnatejšie a menej rozčlenené ako Pontské hory. V minulosti slúžilo ako prírodná bariéra medzi Stredomorím a vnútrom Anatólie.

Centrálna Anatólia je považovaná za srdce Turecka. Je tvorená polosuchými stepnými vysočinami, rozprestierajúcimi sa medzi Pontskými vrchmi na severe a pohorím Taurus na juhu. Planina je vystavená vysokým výkyvom počasia počas roka. V lete je počasie horúce a suché, v zime zasa mrazivé so snehovými zrážkami. Najväčšie jazero v regióne Konya Ovasi.

Východná a juhovýchodná Anatólia je príznačná vysokými vyvýšeninami. Stretávajú sa tu Pontské hory a Taurus. Oblasť je známa aj ako Anti-Taurus, kde sa nachádza aj najvyšší vrch Turecka Ararat (5137m). V horách sa nachádza aj najväčšie jazero krajiny Van. Pramenia tu rieky Eufrat a Tigris, ktoré tečú ďalej cez Sýriu a Irak do Perzského zálivu.

Zdroj: oskole.sk

Klíma

Klíma v Turecku je veľmi odlišná od regiónu k regiónu. Pobrežie Stredozemného a Egejského mora sa vyznačuje chladnými daždivými zimami. Úhrn zrážok miestami presahuje aj 1000 mm. Najviac zrážok padne na pobreží Čierneho mora, až 2500 mm.

Pohoria, ktoré kopírujú pobrežie na severe aj na juhu, bránia prenikaniu miernejšej klímy ďalej do vnútrozemia, preto prevláda v Centrálnej Anatólii extrémnejšia klíma. Teploty sa tu počas roka zmenia od +30 až k -30 v zime. Zrážok padne ročne okolo 400 mm.

Vodstvo

Na tureckom území pramenia dve významné rieky Eufrat a Tigris. Tieto sú nenahraditeľným prísunom vody pre Sýriu a Irak. Podnietili aj rozvoj poľnohospodárstva a s tým súvisiaci vznik najstarších civilizácií práve v tejto oblasti.

Najväčšie jazero Van.

Na východe krajiny sú dve dôležité rieky- Aras, ktorá tvorí časť hranice s Arménskom a rieka Coruh (Koruh).

Najdlhšia rieka Turecka, ktorá na jeho území pramení a zároveň sa na tureckom prebreží vlieva do Čierneho mora je rieka Kizilirmak, s dĺžkou toku 1182 km. Rieka pramení v centrálne časti krajiny.

Ďalšími riekami prameniacimi v centrálnej časti a vlievajúcimi sa do Čierneho mora sú rieky Jesilirmak a Sakarija. Rieka Meric, prameniaca v Bulharsku tvorí hranicu medzi Tureckom a Gréckom.

Mestá

Urbanizácia v Turecku prebieha vysokou rýchlosťou. V súčasnosti žije v mestách až 74% populácie. Pre porovnanie, v pol. 20. st. žilo v mestách len 25% obyvateľstva. Ročný nárast populácie v mestách sa pohybuje na priemere 4,5%. Najväčšími mestami sú Istanbul (cez 10 mil.), Ankara (3,5 mil.) a Izmir (3mil.). Do Istanbulu imigruje denne odhadom 320 ľudí a do Izmiru 220.

Intenzívny prílev imigrantov do veľkomiest spôsobil, že v okolí každého vznikli slamy. Stavby v takýchto chudobných štvrtiach sa v Turecku nazývajú „gecekondus“. Tento názov v preklade doslova znamená „postavený cez noc“. Stavby tohto typu vznikali za pomoci rodiny a susedov. Využívali starý osmanský zvyk, podľa ktorého stavby postavené cez noc nemôžu byť strhnuté úradmi. Rovnaké pravidlo využívali aj židia v Palestíne pri výstavbe prvých osád. Aj napriek zákazu tohto pravidla v roku 1966, výstavba ilegálnych budov pokračuje aj naďalej.

Obdobné ilegálne stavby nie sú príznačné len pre Turecko. Sýria

65% všetkých budov  v Turecku sú postavené týmto spôsobom, 35% mestského obyvateľstva žije v ilegálne postavených domoch, 94% z nich je postavených na štátnej pôde. Na rozdiel do západných krajín, kde vláda vlastní v priemere 15% pôdy, v Turecku je to až 55%, ako dedičstvo po osmanských vládcoch. Nelegálne budovy ale nemusia pripomínať juhoamerické slamy. Zväčša ide o normálne murované stavby, ale bez riadneho povolenia.

Turecko mapa

zdroj: geoatlas.com

Turecko – Pamiatky a zaujímavosti

Medzi najnavštevovanejšie atrakcie a pamiatky Turecka patria:

Istanbul

Istanbul, kedysi hlavné mesto Osmanskej ríše, je jedno z najkrajších miest v Turecku s množstvom pamiatok a bohatou históriou. Spočiatku niesol názov Konštantínopol a bol hlavným mestom Východorímskej ríše a neskôr Byzantskej ríše. Je to mesto, ktoré jednou nohou leží v Ázii a druhou v Európe. Rôzne epochy dejín tu zanechali svoje významné pamiatky. Miešali sa tu behom času kultúry a náboženstvá.
K najvýznamnejším pamiatkam Istanbulu patria palác TopkapiHagia Sofia, Modrá mešita a ďalšie mešity postavené rôznymi sultánmi.
Veľké množstvo pamiatok je sústredených v historickej časti mesta Sultanahmet. Okrem nich tu návštevníci nájdu aj viacero hotelov a historických kaviarní.

Hagia Sofia (Aja Sofia)

Hagia Sofia je pravdepodobne najznámejšou pamiatkou Istanbulu, o ktorej už počul snáď každý. Monumentálny kostol, nazývaný aj Chrám Božej múdrosti, nechal postaviť na mieste bývalej byzantskej akropoly cisár Justinián, vládca, ktorý sníval o obnove zašlej slávy Rímskej ríše. Justiniánova bazilika bola dokončená v roku 537 a až do dobytia Konštantínopola Turkami roku 1453, bola najpompéznejším kresťanským svätostánkom.  Sultán Mehmet následne premenil stavbu na mešitu. Od roku 1934 je táto pamiatka prehlásená za múzeum.

Stavba mala byť akousi vďakou Bohu a cisárovou pečaťou vo víre dejín. Právom bol cisár po dokončení stavby hrdý na vykonané dielo, dodnes berúce návštevníkom dych. Justinián vraj vstúpil do dokončenej baziliky a prehlásil : „Sláva Bohu, ktorý mi dovolil vykonať také dielo. Šalamún, prekonal som ťa.

Interiér dómu bol pôvodne pokrytý až 30timi miliónmi mozaikami. Pôvodný chrám vydržal ale len dve desaťročia, po ktorých ho poškodilo zemetrasenie. Viacero nasledovných panovníkov Konštantínopola alebo Istanbulu muselo chrám viacej krát opravovať.

Veľká kupola chrámu má až 30 metrov v priemere a je dômyselne skonštruovaná bez použitia oporných pilierov. Stabilitu stavby zabezpečuje geniálny systém 40tich masívnych oporných rebier, podopierajúcich kupolu chrámu. Tie sú vystavané zo špeciálnych dutých tehiel, vypálených  z unikátneho bahna na Rodose. Rovnaký trik použili architekti aj pri stavbe mešity Sulejmaníja Camii o 1000 rokov neskôr. Efekt, ktorý týmto stavitelia dosiahli, návštevníci spoznajú pri návšteve Hagie Sofie a následne monumentálnej stavby Modrej Mešity, kde sa ale vo vnútornom priestore nachádzajú oporné piliere.

Veľký bazár

Vyhľadávanou atraktivitou mesta je aj Veľký bazár (trhovisko) – Kapali Carsi. To sa nachádza 15 minút chôdze od Sultanahmet, pozdĺž starej rímskej cesty zvanej Divan Yolu. Toto najznámejšie a najväčšie historické trhovisko Istanbulu je vraj jedným z najkrajších na celom Blízkom východe. Cestovateľský sprievodca Lonely Planet dokonca označuje tento orientálny bazár za Mekku obchodníkov už od 15. storočia. Pôvodné malé skladiská sa v priebehu stredoveku zmenili na spletité trhovisko plné malých obchodíkov s látkami, koreniami, šperkmi a ostatným tovarom rozličného druhu.

Modrá mešita

Stavbou Modrej mešity v 17. storočí chcel sultán Ahmet I. konkurovať Hagii Sofii. Vraví sa, že sultán bol tak nadšený stavbou na mešite, že sa prác osobne zúčastňoval a podnecoval robotníkov k vyšším výkonom. Keď Hagia Sofia ohuruje svojou interiérovou krásou, Modrá mešita zasa môže konkurovať prevedením exteriérových prvkov. Nádvorie mešity sa považuje za najväčšie spomedzi všetkých mešít postavených Osmanmi a šesť z diaľky viditeľných minaretov má po tejto mešite mešita v Mekke.

 

Palác Topkapi

Palác Topkapi sa radí k jednej z top atrakcií Istanbulu a Turecka. Len na málo svetových múzeí sa viaže toľko zaujímavých príbehov, ako práve na Topkapi. Na prehliadku paláca si vyhraďte minimálne pol dňa. Prvé podlažie stavby dal postaviť sultán Mehmet Dobyvateľ krátko po obsadení Konštantínopola roku 1453. Palác sa stal sídlom sultánov a tí ho prestavovali až do 19. storočia, kedy vymenili definitívne Topkapi za paláce európskeho štýlu. Do paláca vstúpite Imperiálnou bránou a ocitnete sa na Janičiarskom nádvorí. V múzeu môžete navštíviť viaceré nádvoria, bohato zdobené miestnosti, knižnice a kráľovský hárem. Postupuje sa naprieč palácom k jeho vnútorným častiam. Čím sa dostávate viac do útrob paláca, ocitáte sa zakaždým v priestore, kde mohlo vstúpiť menej a menej osôb.

Najvýznamnejšie pamiatky Istanbulu sa dajú prejsť v jednom dni, no ak chce návštevník zachytiť atmosféru mesta a plne si prejsť väčšinu pamätihodností mesta, môže tu stráviť aj týždeň.

Zaujímavosti Turecko

Hlavným mestom Turecka je Ankara. Nachádza sa tu rímska citadela a neďaleko nej Múzeum anatolskej civilizácie.

Antalya je živé mesto s bohatou históriou. V centre mesta sa nachádza historická štvrť s osmanskými pamiatkami a taktiež veľa monumentov z obdobia antického Ríma.

Aphrodisias bolo založené počas skoršej doby bronzovej. Neskôr sa stalo miestom, kde bol postavený chrám Afrodity, bohyne lásky.

Aspendos – rímsky cisár Marcus Aurelius tu nechal postaviť v druhom storočí veľké divadlo. Na podnet Ataturka bolo obnovené a dnes je vo výbornom stave.

Bodrum, bývalý antický Halicarnassus, je dnes vyhľadávaným prímorským rezortom. Prístav pre jachty a pláže návštevníkom pripomínajú svetoznámu Francúzsku riviéru a St Tropez.
V Bodrume sa nachádzajú ruiny mauzólea, ktoré sa radí medzi sedem divov sveta. Zo stredovekej histórie tu ostala križiacka pevnosť sv. Petra. Dnes slúži ako Múzeum podmorskej archeológie.

Cappadocia – počas stáročí tu vietor a voda formovali vulkanické podložie tohto regiónu do fascinujúcich tvarov. Táto oblasť sa stala útočiskom raných kresťanov. Jaskynné domy, kostoly sú atrakciou tohto regiónu.

Didyma – bol tu postavený Apollónov chrám, ktorého svätyňa konkurovala veštiarni v Delfách. So stavbou chrámu sa začalo v piatom storočí pred Kristom, no ani po 2400 rokoch nie je stále dokončený. Návštevníkom ruiny aj dnes berú dych kvôli svojej veľkosti a kráse.

Ephesus bol hlavným mestom rímskej Ázie. Je to najzachovalejšie mesto gréko-rímskej kultúry v Stredomorí.

Gallipoli je mesto ležiace v úžine Dardanely. Bolo dejiskom významnej bitky v prvej svetovej vojne. Kemalovi Ataturkovi sa tu podarilo poraziť britské vojská a týmto si vydobyl svoju vojenskú slávu.

Izmir je moderný turecký prístav v Egejskom mori. Mesto je zaujímave svojím nábrežím a fascinujúcim bazárom. Môže poslúžiť ako dobrý východiskový bod pre Ephesus a Pergamum.

Konya je jedným z najstarších miest v Anatólii. V trinástom storočí bolo hlavným mestom ríše Seldžuckých Turkov.

Marmaris je obľúbený rezort v Stredozemnom mori. Nachádza sa tu aj vyhľadávaný jachtársky prístav.

Pamukkale – teplé vápenaté vody stekajúce po kaskádovom svahu tu vytvorili biele travertínové bazény. Miesto využívali už Rimania a vybudovali tu svoje kúpele.

Pergamum bol známy vďaka svojej veľkej knižnici. Antický Pergamon dal vznik náhrade papyru, pergamenu, na ktorý sa písalo potom po celé stáročia až do prebratia postupu výroby papiera z Číny.
Pergamonské Aesculapium bolo jedno z najslávnejších zdravotníckych centier klasickej doby.

Trója

Trója, pôvodne považovaná len za legendu, bola objavená v minulom storočí. Nachádza sa neďaleko Canakkale a Dardanel. Trója sa dlho považovala len za grécku legendu. Mesto spomína vo svojom slávnom epose Iliad Homér. Legenda sa stala skutočnosťou až keď nemecký archeológ a lovec pokladov Heinrich Shliemann objavil v Malej Ázii pozostatky tohto mesta roku 1871. Podľa legendy zničujúca vojna prebehla v 13. storočí pred Kr., kedy sa spojili grécke mestské štáty, vrátane Sparty, a tiahli smerom k Tróji. V epose sa príčina vojny poeticky vysvetľuje únosom krásnej Heleny synom trójskeho kráľa Parisom. Manželom Heleny nebol nik iný, ako spartský kráľ Menelaus. To malo viesť až k vojne, v ktorej na strane Grékov bojoval a padol neporaziteľný Achilles a ktorá viedla až ku konečnej skaze Tróje po tom, čo Gréci použili na vniknutie do nedobytného mesta trik v podobe Trójskeho koňa. Presný a skutočný príbeh tejto vojny a skazy mesta nám ostáva neznámy, no môžeme predpokladať, že príčiny vojny boli o dosť prozaickejšie, ako sa uvádza v epose. Trója kontrolovala oblasť malej Ázie a pravdepodobne vo vojne šlo o hegemóniu v tejto dôležitej oblasti.

 

Mýtus o islámskom fundamentalizme

Mýtus o islámskom fundamentalizme
ILYAS BA-YUNUS I 29.10.2008

prebraté z knižnice na islamweb.sk

Fundamentalizmus má v Amerike vlastnú podobu a históriu, je však prekvapujúce, keď vzdelanci zo sekulárnych médií alebo mocenské elity, ktoré sa obávajú fundamentalizmu v USA, hovoria práve o islámskom fundamentalizme. Keď sa dôkladne pozrieme na minulosť a súčasnosť muslimského sveta, ukáže sa, že medzi muslimami nebola ani nie je skupina či sekta, ktorá by sa nazývala fundamentalistickou. Nepoznáme ani žiadnu muslimskú skupinu či sektu, ktorá by takto nazývala nejakú inú skupinu. Nepoznáme ani žiadnu muslimskú sektu alebo školu myslenia, ktorá by aspoň vzdialene pripomínala americký kresťanský fundamentalizmus. Nemáme tiež žiadne informácie o muslimskej strane alebo hnutí, ktoré by malo akúkoľvek dohodu s americkým fundamentalistickým hnutím.

Americkí sekulárni vodcovia, ktorých ochotne nasledujú všetci vodcovia v Európe, očividne dospeli k pohľadu na islám alebo niektoré skupiny muslimov podľa obrazu vlastných fundamentalistov. Nebolo nutné, aby sa niektoré muslimské skupiny zišli v letovisku na brehu jazera a vyhlásili sa za islámských fundamentalistov. Západní sekularisti sa rozhodli zobrať túto zodpovednosť na seba. Z ohromných zástupov rôznorodého muslimského sveta, ktorí trpí nedostatkom komunikácie, koordinácie a zmyslu pre jednotu, vybrali široký okruh ideologických, úzko nacionalistických či dokonca pomstychtivých skupín. Tohto označenia neboli ušetrené ani apolitické skupiny. Zdá sa, že ktokoľvek vysloví slovo islám mimo mešity, môže byť označený za islámského fundamentalistu. A preto, kedykoľvek a kdekoľvek nejaká skupina muslimov bojuje za svoje ústavné a základné ľudské práva, či už v Egypte, Palestíne, Kašmíre alebo Bosne, bude označená za skupinu islámských fundamentalistov – dokonca aj Radovanom Karadžičom, neslávne známym masovým vrahom, ktorý sa podieľal na etnických čistkách v Bosne a Hercegovine.

Potreba nepriateľa

Zvýšený záujem Západu o muslimský svet sa spája s úpadkom moci Sovietskeho zväzu, socialistického obra, ktorý bol pre západné mocnosti takmer päťdesiat rokov strašiakom, v polovici osemdesiatych rokov. Zdá sa, že keď zmizol prízrak socializmu, západné elity museli rýchlo nájsť iného démona, ktorého by mohli vymietať -a čo už môže byť lepším cieľom, ako starý dobrý nezdravý duch islámu, ktorý, hoci má blízko k smrti, z času na čas prejavuje znepokojivé známky života. Ešte pred odchodom Sovietskeho zväzu z medzinárodnej scény vyvolával niekedy vývoj v muslimskom svete, ako bolo zvrhnutie „priateľských tyranov“ v Egypte, Sýrii a Iraku a aby sme to uzavreli v Iráne v roku 1979, vážne znepokojenie medzi západnými politikmi, ktorí zistili, že nemajú žiadnu dobre premyslenú alebo spoločnú politiku, aby sa s týmito „delikventmi“ vyrovnali, pretože všetku svoju energiu sústredili na krotenie Sovietskeho zväzu. Vo svetle tohto pozorovania môžeme pochopiť, čo sa javilo ako čisté pokrytectvo časti európskych síl, ktoré napriek tomu, že ronili krokodílie slzy, nezabránili masovému vraždeniu muslimov, ich „strategickému znásilňovaniu“ a etnickým čistkám, ktoré v Bosne pokračovali s neslabnúcou intenzitou počas štyroch zím v rokoch 1992, 1993, 1994 a 1995. Podobne môžeme vysvetliť, prečo sa považovalo za znak nezlomnosti pravoslávnej viery, keď ľudia po oslobodení od socialistického režimu začali vyzdobovať a stavať nové kostoly po celej východnej Európe a v Rusku, a prečo boli čerstvo nezávislí Tadžikovia, ktorí chceli po storočiach utláčateľskej vlády cárov a Sovietov obnoviť svoje staré mešity, kedysi známe centrá vzdelanosti, označení za islámských fundamentalistov a zmasakrovaní po tisícoch dobre vyzbrojenými ruskými jednotkami, ktoré už v tomto regióne nemali žiadnu neobmedzenú moc (o tomto incidente sa neobťažovali informovať dokonca ani najdotieravejší západní reportéri). Niekto by si mohol položiť otázku, prečo vo Washingtone, Londýne, Paríži alebo Bonne nevznikla žiadna odozva, potom čo vojenská generalita zaútočila na Islámskú demokratickú stranu Alžírska, ktorá s veľkou prevahou vyhrala prvé celonárodné demokratické voľby v roku 1992. Ako je možné, že o genocíde muslimov v Kašmíre, ktorá sa udiala v blízkosti dobre trénovanej a vyzbrojenej indickej armády, sa len šepká, no západné mediálne elity a verejná politika pre ňu nikdy nežiadali verejnú pozornosť? Prečo celá tá západná paranoja z oživenia islámu? Znamená nebezpečenstvo pre svetovú stabilitu a západnú civilizáciu? Milióny muslimov dnes žijú na Západe ako jeho občania. Sme na začiatku novej ľúbostnej aféry s mccarthyzmom?

Staré predsudky

Islám je okrem kresťanstva a judaizmu najznámejším náboženstvom na Západe. Zrejme je na ňom tiež najnesprávnejšie pochopeným náboženstvom. Pravdepodobne preto, že západní študenti islámu sa ho, až na zopár výnimiek, snažia pochopiť v termínoch vlastných morálnych, historických a ideologických dispozícií. Po prvé, ak aj zabudneme na starobylé problémy medzi Európou a Levantom, existuje hlboko zakorenené podozrenie voči islámu, datované od čias úderov, ktoré Európa musela zniesť v blízkosti armád ranného islámu v siedmom storočí a obzvlášť po zrážkach v križiackych výpravách, ktoré vytvorili rozsiahlu literatúru o isláme a muslimoch. Táto literatúra a tradícia bola až na niekoľko výnimiek prevažne kritická, často negatívne predpojatá a niekedy dokonca voči islámu oplzlá. Po druhé, križiacke výpravy takisto vytvorili strašidlo z muslimov, ktorí sa zhromažďujú v mene islámu. Spojenie islámu a politiky sa od čias, ako Saladín porazil vojská anglického kráľa Richarda, až do konca dlho vedených križiackych výprav stalo zlou kombináciou pre tých, ktorí rozmýšľali o kolonizácii alebo rozšírení vlastnej hegemónie v oblasti Blízkeho Východu. Pretože politika neostáva za hradbou islámu, ľudia mimo islámskeho prostredia, rovnako ako po moci túžiaci muslimovia, bývajú voči islámskym hnutiam podozrievaví, až kým sa otvorene nedištancujú od akejkoľvek politickej orientácie. Po tretie, i keď sa západný kolonializmus rýchlo stáva minulosťou, jeho dedičstvo pretrváva v mysliach mnohých západných politikov a intelektuálov v podobe povýšeneckého postoja veľkého brata k „domorodcom“, ktorí, ak chcú dosiahnuť nejaký pokrok, mali by ho radšej počúvať a nasledovať. Po štvrté, sekularizmus vytvoril voči náboženstvu predsudky. Z tejto perspektívy nie je zastaraný len islám, ale náboženstvo vo všeobecnosti a nepatrí do moderných diskusií. Jeden môj chápavý kritik napísal, že už len samotný termín náboženská alebo islámska sociológia môže u západných sociológov spôsobiť stratu sympatií. A tak kým západné kresťanstvo slabne, západný sekularizmus sa vynára ako nový nepriateľ islámu. Je zvláštne, že pokiaľ bolo kresťanstvo na Západe prevažujúcim spôsobom myslenia, na islám sa útočilo ako na rúhanie. Teraz, keď je vedúcim princípom sekularizmus, islám sa chápe ako odraz kresťanstva.

Návrat k islámu

Prevažne v západných médiách sa niekedy objavujú tendencie spájať extrémizmus, sabotáže alebo dokonca únosy lietadiel zo strany niektorých odštiepeneckých skupín v muslimskom svete s hnutiami islámskeho obrodenia. Keď sa budeme pridŕžať tejto logiky, môžeme tvrdiť, že Gush Amunim, rabín Mier Kahane alebo doktor Goldstein, vrah mnohých nevinných muslimských veriacich v hebronskej mešite počas pôstneho mesiaca Ramadánu v roku 1994, reprezentujú sionizmus! Môžeme tieto skupiny či jednotlivcov zamieňať so sionizmom per se, hoci sú súčasťou všeobecnej histórie sionizmu, ktorý sa rozvíja priamo pred našimi očami?

Podobne nesmieme zamieňať hnutie za návrat k islámu s únosmi lietadiel, útokmi na Svetové obchodné centrum, palestínskou intifádou či deťmi hádžucimi kamene. V skutočnosti sú dve najsilnejšie hnutia hlásiace sa k návratu k islámu – Muslimské bratstvo v Egypte a Islámská strana v Pakistane – presvedčenými stúpencami ústavy, ktorí sa viac ako päťdesiat rokov a proti vôli iných skupín s podobnými cieľmi usilujú ustanoviť islám pomocou mierových prostriedkov. Aby sme jasne ukázali, ako tieto hnutia pôsobili počas posledného polstoročia v muslimskom svete, prinášame ukážku z politického prejavu zakladateľa Islámskej strany v Pakistane a „fundamentalistu“ par excellance Abula Ala Moududiho (1951) pred členmi strany: „Na volebných procesoch sa môžeme podieľať priamo alebo nepriamo, ale nesmieme sa od nich odlúčiť, i keď spôsob, akým sa na nich budeme podieľať, by sa mal ponechať na vedenie strany. Ak chceme perspektívne volebný proces udržať, musíme si uvedomiť tri dôležité fakty. Po prvé, ak chceme v tejto krajine presadiť islámsky spôsob života, je nevyhnutné zmeniť jej politické vedenie. Po druhé, v tejto krajine máme fungujúcu ústavnú demokraciu, a preto je len jeden spôsob, ako zmeniť jej vedenie – vo voľbách. Po tretie, (podľa islámskej šaríe) nie je prípustné pokúšať sa o odstránenie súčasnej ústavnej vlády neústavnými prostriedkami.“ Moududiho vyhlásenie je zrejme dodnes najsilnejším odmietnutím akejkoľvek násilnej akcie s cieľom zvrhnúť ústavnú vládu. Očividne bol presvedčený, že volebný proces je základom islámskeho politického zriadenia, obzvlášť s ohľadom na dosiahnutie politickej zmeny. Čo platí pre Islámskú stranu v Pakistane, platí aj pre Muslimské bratstvo v Egypte. Tieto dve strany a ďalšie hnutia sa kdekoľvek v islámskom svete najčastejšie prejavovali šírením základných sociálnych služieb ako jedlo, oblečenie, vzdelanie či dokonca zdravotnícka pomoc medzi chudobnými, zúčastňovali sa na lokálnych a celonárodných voľbách a často boli jediným nositeľom hlasu opozície. Napriek nedostatku úspechov v niekoľkých posledných desaťročiach tieto hnutia napodobujú na rôznych vzdialených miestach. Príkladom je alžírska Islámska demokratická strana, ktorej bolo odopreté jej jednoznačné víťazstvo po voľbách v roku 1992. Týmto hnutiam médiá neustále venujú príliš málo pozornosti, pretože si ich buď pletú s „teroristami“, alebo ich cieľ – návrat k islámu – Západ neuznáva.

Islámske obrodenie

Napriek tomu, že sa hlasy týchto hnutí stále pripisujú len malej časti muslimského sveta, venuje sa im väčšia pozornosť než v minulosti, pretože v posledných päťdesiatich rokoch sa muslimská populácia viac než zdvojnásobila a omladila. A so skutočnosťou, ako čoraz lepšie vzdelaní mladí ľudia vstupujú na trh práce, sa rýchlo šíri akútny pocit „relatívnej deprivácie“, pretože muslimská mocenská elita pravidelne zlyháva pri riešení problémov čoraz nervóznejšej spoločnosti. Islámske obrodenie je z veľkej časti hnutím mladých, vzdelaných a rozčarovaných ľudí. Ďalším dôvodom je, že muslimskí intelektuáli, politici a aj vojenskí vodcovia sa pokúsili zrealizovať takmer každú zaznamenanú západnú ideológiu – od republikánstva a ústavnej vlády až po rozmanité formy socializmu či dokonca náznaky fašizmu – no bez akéhokoľvek úspechu. Muslimský svet je s výnimkou niekoľkých monarchií bohatých na ropu stále postihnutý podvýživou, podradným postavením, nízkou gramotnosťou a neodvratným hnevom zameraným proti vlastným elitám a silám, ktoré tieto elity podporujú. Tí, ktorí si (ako napríklad Conor Cruise O’Brien) myslia, že „muslimská spoločnosť vyzerá celkom odpudivo, pretože je odpudivá“, a že „(muslimská) nevoľnosť sa bude zhoršovať, čím viac liečby (islámom) prijme“, by mali byť informovaní, že chorý muslim už absolvoval takmer všetky známe liečebné postupy, s výnimkou islámu. Možno zostáva „odporne chorý“ preto, že mu bola odopretá správna liečba. V tomto zmysle Muqtader Khan tvrdí, že návrat k islámu je postmoderný fenomén – odpoveď na zvláštne pnutia národného a globálneho vývoja na konci dvadsiateho storočia.

Prinajmenšom si to dnes začína myslieť čoraz viac muslimských intelektuálov, z ktorých mnohí predtým v islámskom svete zastávali myšlienky komunizmu a liberalizmu. Znova objavujú, že islám neobsahuje len pravidlá viery, ale nájdeme v ňom princípy, podľa ktorých môžu pracovať spoločenské inštitúcie aj tam, kde moderné ideológie zlyhali, a ktoré sú veľmi príťažlivé pre muslimský zmysel kvôli spravodlivosť, rovnosť a súcit. Západná sekulárna elita nemusí nevyhnutne súhlasiť so všetkým v isláme. Žiadne dve kultúrne oblasti nie sú celkom zhodné.

Dimenzie islámskej ideológie

Všetky ľudské bytosti majú dve základné potreby. Najskôr potrebujú jedlo, oblečenie a úkryt. Týmto potrebám hovoríme ekonomické. K tomu ľudia v rôznych dobách a na rôznych miestach pridali ďalšie potreby, ktoré považovali za nevyhnutné pre život (komunikačné a dopravné prostriedky, zábavu a oddych, varenie, vykurovanie atď.) Neskôr, keď vyrastieme, vyvinú sa u nás sexuálne a reprodukčné potreby. I keď sú to základné potreby, nedokážeme ich naplniť bez toho, aby sme vzájomne interagovali, spolupracovali a žili s ďalšími ľudskými bytosťami. Tieto požiadavky majú paradoxne potenciál vytvárať veľké nezhody a spory, až kým sa nám nepodarí dosiahnuť určitú mieru normatívnej kontroly. Ďalším dôležitým prvkom v našom živote sa preto stáva politické spoločenstvo alebo výkon politickej moci. A nakoniec my, ľudské bytosti, prejavujeme veľkú potrebu nadprirodzeného a komunikácie s Ním – individuálne a kolektívne. Tieto štyri ľudské potreby sa vo všetkých spoločnostiach, či už primitívnych alebo moderných, uspokojujú pomocou vysoko regulovaných vzorcov správania. Sociológovia nazývajú tieto vzorce správania inštitúciami – ekonomickými, rodinnými, politickými a náboženskými. Bez prvých troch z nich si ľudskú spoločnosť nedokážeme predstaviť. V histórii však neexistovala žiadna ľudská spoločnosť bez všetkých štyroch typov inštitúcií. Normy, ktoré tieto spoločenské inštitúcie riadia, spoločne charakterizujú najpodstatnejšie zložky spoločenského života vo všeobecnosti. I keď sú tieto inštitucionálne vzorce správania rozdielne, v ideálnom prípade by sa mali navzájom dopĺňať a zosilňovať. V skutočnosti to tak ale s výnimkou veľmi primitívnych spoločností nie je. Môžeme s určitosťou tvrdiť, že čím sú spoločnosti komplexnejšie, vlastne pri každom novom vývoji, ich inštitúcie majú tendenciu vytvárať na seba navzájom odstredivý tlak. Islám sa objavil na prahu akcelerujúcej spoločenskej komplexnosti ako posledné z Bohom zjavených náboženstiev. Ľudská populácia žila v čoraz väčšej miere usadlým spôsobom života. Pastierstvo a nomádsky spôsob života uvoľnili cestu pre poľnohospodárstvo a obchodné osady a zlatý štandard spôsobil rozvoj peňažnej ekonomiky takmer na celom svete. V tomto dôležitom okamihu ľudskej histórie prišiel islám s komplexom spoločenských inštitúcií nevyhnutných pre ľudskú spoločnosť. Nepoznáme žiaden iný „izmus“, ideológiu alebo náboženstvo, ktoré by sa s týmito štyrmi nevyhnutnými aspektmi ľudského života vyrovnávalo naraz – ako s prejavom rovnakého zdroja, ktorý im poskytuje organickú jednotu. Úlohou spoločného ideologického základu islámu je zabrániť stále komplexnejšej ľudskej spoločnosti, aby sa rozpadla v miestach inštitucionálnych spojov. Tento nárok je výzvou pre všetky ostatné minulé a súčasné ideológie, ktoré zlyhali pri vytváraní jednoduchého plánu inštitucionálnej jednoty pre ľudskú spoločnosť.

Piliere islámu

Keď islám praktikujeme v jeho úplnosti, zameriava sa na vytvorenie toho, čo Korán nazýva „národ stredu“, ako protiklad ku všetkým ostatným „oscilujúcim kultúram“, ktoré zaujímajú extrémne pozície. Sklon islámu k hľadaniu stredu má potenciál vyjednávať s ideologickými extrémami a poskytnúť im spoločný základ. Islám napríklad v ekonomickej dimenzii rešpektuje súkromný majetok a preferuje systém otvoreného trhu, zabraňuje však nadmernej akumulácii kapitálu tým, že zakazuje úrok, hazard a úžeru. I keď má ďaleko k socialistickej ekonómii, nariaďuje presun podstatného objemu zdrojov od veľmi bohatých k chudobným a potrebným, ktorí sú povzbudzovaní k hľadaniu práce a odrádzaní od prežívania z charity. Takto je v islámskej ekonómii zabudovaná motivácia pre iniciatívu jednotlivca, pričom táto ekonómia nariaďuje omnoho vyšší rozptyl nadbytku než by mohol tolerovať kapitalizmus, ale na omnoho nižšej úrovni, než by mohol tolerovať socializmus. V krátkosti – islám pripúšťa kapitalizmus bez materialistickej posadnutosti. Hoci sa bráni akýmkoľvek socialistickým riešeniam, útočí na samotné základy vykorisťovania v ekonomike voľného trhu. Ľudská rodina tradične stála na základoch rozšíreného príbuzenstva. Až od nástupu industrializácie sa presadila rodina založená na manželstve. A rovnako moderná rodina. Islám sa nezaväzuje k žiadnej z týchto foriem. I keď niekto môže preliať zopár vzácnych sĺz nad zánikom kmeňového alebo klanového systému, islám sa zameriava na vytvorenie siete vzťahov, v ktorých orientačná rodina (narodenie) zohráva hlavnú úlohu pri formovaní, vytváraní a udržiavaní plodiacej rodiny (žena a deti). Aj keď sú dohodnuté manželstvá medzi muslimami rozšírené, manželstvo nemôže byť obradne uzavreté bez explicitného súhlasu oboch partnerov v prítomnosti dospelých a príčetných muslimov. Manželstvo v isláme nie je sviatosť, ale občianska zmluva, ktorá, pokiaľ je to možné, vyžaduje vyhlásenie, potvrdenie svedkami a riadne zdokumentovanie. V samotnom tomto ohľade islámske manželstvo predbehlo moderné manželstvá o viac než trinásť storočí. Keďže islám odmietol kňazstvo, nie je v ňom miesto pre teokraciu. Súra je na základe božieho nariadenia v Koráne a v súlade s prorokovými sunnami základným princípom politického usporiadania. Približný preklad slova „súra“ je rada. Neznamená však radu, ktorú by sme mohli neskôr odmietnuť. Štruktúra kalifátu nasledujúca prorokove sunny ukazuje, že súra predstavuje radu, ktorá sa završuje v záväzných rozhodnutiach. To umiestňuje islámske politické usporiadanie priamo medzi demokraciu a autoritárstvo. Súra má koniec koncov svoje korene v Koráne a prorokových sunnách. Islámske politické spoločenstvo si môže zvoliť vládcov, ktorí ustanovujú zákony, vytvárajú rôzne politiky a programy podľa vlastných predstáv, pokiaľ neprekročia autoritatívne hranice, ako ich stanovil Korán a sunny. Korán a sunny predstavujú ústavné hranice islámského politického spoločenstva. Kto však rozhodne, či tí, ktorí majú v isláme moc, konajú v súlade s Koránom a sunnami? Odpoveď je: kázi alebo sudca. Nevyhnutnou podmienkou pre priebeh súry je nezávislé súdnictvo, ktoré sa špecializuje na šaríu. Tento systém zjavne nie je teokratický a neslúži ani monarchii. A nakoniec, viera má v isláme širší a omnoho špecifickejší význam. V širšom význame znamená v isláme viera alebo ibádíja podriadenie všetkým príkazom, ktoré ukladá Korán a sunny, čo zahŕňa všetky inštitucionálne, rovnako ako mimoinštitucionálne pravidlá správania. Preto, ak nejaká osoba odmieta úrok alebo mimomanželský pomer, káže islám alebo je súčasťou islámskej politickej obce, tak verí. Podobne, keď muslim rozvíja svoj osobný charakter v súlade s nariadeniami Koránu, zúčastňuje sa viery. Všeobecnejšie potom viera v isláme znamená podriadenie sa Božím prikázaniam. V užšom zmysle znamená v isláme viera nasledovanie „piatich pilierov“ – čo je vyznanie viery alebo šaháda, päťkrát denne modlitba alebo salá, almužna chudobným alebo zaká, pôst od úsvitu až do súmraku počas celého lunárneho mesiaca Ramadánu alebo saúm, a púť do Mekky aspoň raz za život -hadždž. O týchto „piatich pilieroch islámu“ nemôžeme uvažovať len ako o odporučeniach. Sú to povinnosti, ktoré muslimom uložil ich Stvoriteľ. Nie sú závislé na potrebách, vrtochoch a želaniach veriaceho. Musia sa vykonať svedomito, v správnom čase, tak ako ich vykonával a učil prorok. Musíme zdôrazniť, že to nie je Boh, kto potrebuje ľudské uctievanie a obete. Je to človek, kto potrebuje uctievať Boha, aby pri podriadení sa príkazom svojho Stvoriteľa posilnil vlastnú morálku a osobnú oddanosť (taqwa).

Osobná viera

Pretože oba aspekty viery v isláme pochádzajú z rovnakého základu, teda z Koránu, je medzi nimi blízky a recipročný vzťah. Zatiaľ čo viera v termínoch „piatich pilierov“ je nevyhnutná pre osobné zapojenie muslima do islámského inštitucionálneho usporiadania, osobná oddanosť (taqwa) samotná potrebuje islámské inštitucionálne prostredie, v ktorom sa môže rozvíjať a udržiavať pri živote. Niet pochýb, že bez osobnej oddanosti by inštitucionálne usporiadanie islámu nevydržalo príliš dlho. Rovnako je pravda, že bez islámskeho inštitucionálneho prostredia by sa taqwa javila ako zbytočná, bezcieľna a nezmyselná. Osobná viera v podobe rituálov, aj ak sa vykonáva kolektívne alebo v kongregáciách, je príznačná pre všetky náboženstvá. Jej funkciou je vštepiť veriacemu osobnú zbožnosť, ktorá je zameraná predovšetkým na rozvoj záväzku konať dobro a neubližovať ostatným. Náboženstvá však väčšinou nezachádzajú ďalej. A pretože to nerobia, nevytvárajú pre osobnú zbožnosť vhodné prostredie, ktoré ju môže podporiť a v ktorom sa môže omladzovať. Dnes sa vo väčšine spoločností stáva osobná zbožnosť stále bezvýznamnejšou, pretože inštitúcie modernej spoločnosti k nej nemajú žiaden vzťah a v skutočnosti pôsobia proti samotnému duchu osobnej zbožnosti.

Z toho, čo som napísal vyššie, musí byť jasné, že osobná viera a dodržiavanie islámských zákonov, ktorými sa riadia aj ostatné inštitúcie, sú dve strany tej istej mince. Nemôžu existovať jedna bez druhej. Tento rozšírený význam viery v isláme je preň jedinečný. Znamená predovšetkým, že ak sa majú stať všetci alebo väčšina muslimov zbožnými, osobná ritualizovaná viera v domácnosti alebo v mešite musí byť posilnená islámskou ekonomikou, islámskou rodinou a islámskym politickým spoločenstvom. Preto tí, ktorí sa obávajú šírenia „muslimského extrémizmu“, musia pochopiť, že mierumilovného muslima nájdu len vo fungujúcom islámskom spoločenstve. Toto je správa, ktorú sa „islámski fundamentalisti“ usilujú sprostredkovať svojim vládcom a tým, ktorí vedú nemuslimský svet.
___________________

Ilyas Ba-Yunus (1932-2007) bol priekopníkom islámskej sociológie a islámskym aktivistom. Narodil sa v Aurangabade v Indii. V roku 1960 získal Fulbrightovo štipendium a natrvalo sa usadil v USA. Bol zakladajúcim členom Muslimskej študentskej asociácie a predsedom Severoamerickej islámskej spoločnosti. V sedemdesiatych rokoch začal vyučovať na amerických univerzitách. Od roku 1972 až do svojho odchodu do dôchodku v roku 2003 pôsobil na Newyorskej štátnej univerzite v Cortlande. Vyučoval kriminalistiku, právo, sociológiu a demografiu. Zverejnil veľké množstvo článkov a kníh. Medzi rokmi 2006 – 2008 vyšli jeho posledné dve knihy Skúsenosť amerického muslima a Ideologické dimenzie islámu.

Zdroj: Noveslovo.sk
Preložil a upravil Peter Vittek